UtánpótlásSport
2024. április 25.
  • instagram
Keresés:

Sportágak

Labdarúgás

2014-08-08 12:46

Edzőselejtező

Az új Puskás Stadion látványterv-avatója arra is jó volt a szövetségnek, hogy Csányi elnök úr bejelentse: az MLSZ megújítja az utánpótlás-nevelésben az edzőképzést. „ A jövőben csak pedagógiailag alkalmas edzők dolgozhatnak a 6-14 évesekkel...” – ez a világ legtermészetesebb dolga. Lett volna. S hogy ez csak évtizedek után tűnik fel, nemcsak néhány edző alkalmatlanságát jelenti. A témáról állandó munkatársunk jegyzetét olvashatják.

eFBé Véleményemet idézettel kezdem. A sportág ez esetben lényegtelen, az edző neve is. Legyen elég annyi, hogy sokszoros válogatott, komoly játékosmúlttal bíró, válogatottakat is irányító tréner szólt oda tanítványának, miután az hibázott: „Sz…. vagy, csak az apád miatt vagy a csapatban!” Úgy gondolom, nincs olyan felfokozott idegállapot, vagy olyan tét, amely esetében fiatalokkal foglalkozó, s nekik irányt mutató edző ilyen szavakat kiejthet a száján! Nálunk van, ráadásul emberünk a következő mérkőzésen is leülhetett a kispadra. „Edzőnek nem lehet születni, mert ez szakma, amelyben folyamatosan tanulni kell és képeznie magát az embernek, különben a világ elrohan mellette” – fogalmazta meg Sisa Tibor, aki 2008-ban Eb-re, majd az ott elért bronzéremmel a következő évi VB-re vezette ki az U19-es labdarúgó-válogatottat. Az Európa-bajnokság után „önként” felállt a kispadról, mert nem hagyták, hogy a megszokott csapatával dolgozzon tovább. Biztos vagyok benne, hogy ott és akkor azokban a fiúkban (a Német Krisztián-, Gulácsi Péter-, Koman Vladimir-féle társaságról van szó) valami összetört. Elveszítették a mentorukat, a kiváló pedagógus-edzőt. Aki mellesleg három nyelven beszél, a negyedik a magyar, de van ötödik is, s ez itt a legfontosabb: érti a fiatalok nyelvét! „Edzőnek nem lehet születni”, véli Sisa. Pedagógusnak viszont igen, már abban az értelemben, hogy az emberben eredendően megvan, és az évek során fejlődik a pedagógiai érzék. Különben hogyan tanítaná meg a saját gyermekének az alapvető tudnivalókat az életből? Az edző- és tanárképzések része a pedagógia és a módszertan, ám mindkettő inkább ötleteket ad és inspirál, semmint képletszerűen tanítja, hogyan üljön le az ember a nyolcéves mellé és beszélgessen vele a rosszul sikerült meccs után. A „Hogy lehetsz ilyen béna, fiam!” és a „Ma ez nem sikerült, de legközelebb menni fog!” közötti különbséget érzékelő edző lehet, hogy életében nem volt válogatott, s nem volt NB1-es csapat tagja, de embert fog faragni a játékosából, nemcsak élsportolót. Az MLSZ edzőképző-megújítása annyit tesz, hogy a jövőben azoknak, akik gyermekekkel foglalkoznak, meg kell szerezzék az UEFA C diplomáját, az akadémiákon pedig csak az UEFA Youth A minősítésű papírjával lehet majd dolgozni. UEFA C elnevezés így egyébként nem létezik, a B-t előzi meg a Level 2 Coaching Certificate elnevezésű bizonyítvány, amit C-ként szoktak emlegetni. Ebben a „kurzusban” van edzésterv és kivitelezés, taktikai elemek, készségfejlesztés, táplálkozástan, egészségtan, önmenedzselés, sportágmenedzsment – utóbbi tartalmazhat valamiféle pedagógiát, ám azon felül a pedagógiai tartalom sajnos nulla.
FA Community Awards 2010
FA Community Awards 2010
Az Angol Labdarúgó Szövetség (FA) az UEFA-lépcsősor mellé létrehozott saját, kifejezetten a fiatalok képzésével foglalkozó edzői modulsorozatot. Címszavakban a „tantárgyak”: fiatalok motiválása és önbizalmuk növelése, a különböző tempóban fejlődő labdarúgók egyéni fizikai, szociális és mentális képzése, játékos- és emberközpontú szemlélet. Szeptembertől a hazai tanárképzést teljesen (?) új alapokra helyezik azzal, hogy a leendő pedagógusnak először a felvételi eljárás során, később a gyakorlati időszakban vizsgálják a pszichológiai, valamint a pedagógiai alkalmasságát. Ez korántsem biztosíték arra, hogy tíz év múlva tökéletesen gyermekközpontú lesz a magyar oktatás. Nyilván a 6-14 évesekkel foglalkozó edzők „megszűrése” sem jelentené automatikusan azt, hogy száz százalékban a gyermeki lelket ismerő szakember kerül a megfelelő pozícióba. Mégis úgy gondolom, előzetes és folyamatos ellenőrzés és mérés, valamint eredmény- és vélemény-visszacsatolás kell. Mert akkor az nem fordulna elő, hogy „Huszonhatszor szóltunk Tamás Krisztiánnak, hogy rácseréltek egy friss játékost, és maradjon hátul, ő mégis fölment!” Ha másképp mondják neki, megérti elsőre is…