UtánpótlásSport
2024. március 29.
  • instagram
Keresés:

Sportágak

Egyéb sportágak

2017-11-16 16:55

Spoilerkrimi Portimaóban

Nagy reményekkel utazott el Portugáliába, de csalódottan tért haza. Kovács Zsombort, a KMS Europe 15 éves gokartversenyzőjét a technika ördöge ott hátráltatta, ahol csak tudta a Portimaóban rendezett Rotax Max-világbajnokságon, és nemegyszer furcsa körülmények között veszítette el azt a helyezést, amelyért a pályán becsülettel megküzdött.

Majer Dániel Noha arrafelé ilyenkor is süt a nap és meleg van, Kovács Zsombor számára közel sem volt Hawaii a portugáliai Portimaóban rendezett Rotax Max-gokartvilágbajnokság. A KMS Europe 15 éves versenyzője a senior kategóriában állt rajthoz, az előzetesen remélt dobogó  azonban nem jött össze. De nyugodtan kimondhatjuk: a rosszabb szereplésről nem Zsombor tehetett. Hogy pontosan mi történt, azt ő maga mondta el honlapunknak: „Úgy kezdtük, hogy az első két edzésnapot gyakorlatilag kidobhattuk a kukába, mert rossz motort kaptam a sorsoláson. Valamiért rossz volt benne a membrán, emiatt pedig nyolc tized és egy másodperc közötti időt veszítettem körönként, ami rengeteg.” De folyt. köv.

Kovács Zsombor (legelöl) Portimaóban Forrás: KMS Europe Facebook
Kovács Zsombor (legelöl) Portimaóban Forrás: KMS Europe Facebook
Zsombort ennek megfelelően hiába kerestük az első húszban, de még az első harmincba sem fért a 63 indulót számláló mezőnyben. Viszont miután sikerült kiküszöbölni a technikai hibát, hirtelen az időeredmények is rohamos javulásnak indultak. „Az egyik szabadedzést például a harmadik helyen zártam. Ekkor még nem sejtettem, hogy végül ez lesz nekem a világbajnokság egyetlen pozitívuma. Az időmérő edzésen negyedik helyen végeztem a csoportomban, de nagyon nehéz dolgom volt, mivel a rosszabbik csoportba sorsoltak. A többiek szó szerint egymást előzgették ahelyett, hogy minél gyorsabb kört igyekeztek volna teljesíteni, amit a mai napig nem értek. Engem is többször feltartottak.” A magyar fiú a legjobb körében kettőt előzött, valamint kicsit fel is tartották, az ideje azonban így is elégnek bizonyult az összetett 14. helyére. „Jó versenyzőnek tartom magam, és úgy fogtam fel, hogy innen is simán feljövök az élmezőnybe... De onnan kezdve már csak lefelé vezetett az út. Az első selejtezőben a nyolcadik pozícióból indultam, az ötödik helyen haladva azonban hibáztam, a külső ívre kerültem, majd le is tereltek a pályáról és csak az utolsó helyre tudtam visszajönni.” A hátralevő nyolc körben így is egészen a 17. helyig kapaszkodott fel az önkritikát sem mellőző magyar. Az igazán komoly gondok azonban csak ezután kezdődtek. A gokartja elején található első spoiler (egyszerűbben: a nagy műanyag lökhárító) beesett. Elméletileg ennek az elemnek az is a funkciója, hogy csak ütközés hatására mozduljon el, így jelezve a versenybíróknak, ha valaki a kelleténél agresszívabban versenyzett. A világbajnokságon az a szabály, hogy a beesett spoiler automatikusan tíz másodperces időbüntetést von maga után. Azt Zsombor meg is kapta. „Ezzel visszaestem a huszonnyolcadik helyre. A második selejtezőben azonban javítottam, az ötödik helyen végeztem, ami jó eredmény. Viszont ismét büntetést kaptam a spoiler miatt, és visszasoroltak a tizennegyediknek, majd az utolsó selejtezőben tovább javítottam, a harmadik helyen jöttem be, de megint megbüntettek. Ekkor lett elegünk, hiszen az utolsó selejtezőben ráadásul még hozzá sem értem senkihez, nemhogy olyan erővel meglöktem volna, hogy attól be kellene esnie a spoilernek. Nagyon figyeltem erre, mert tudtam, hogy kell a jó eredmény ahhoz, hogy minimális esélyem még maradjon a döntőbe kerülésre.”
Zsombor ugyan (sapkában) csalódott, de már a jövőbe tekint Forrás: KMS Europe Facebook
Zsombor ugyan (sapkában) csalódott, de már a jövőbe tekint Forrás: KMS Europe Facebook
Talán mondanunk sem kell, hogy ezek után nem került be a fináléba. „Az előzményekről annyit érdemes tudni, hogy az edzéseket megelőzően, a gokartok felkészítésekor a szerelőm már meglátogatta a vázgyártó Sodi cég főszerelőjét azzal, hogy új, a spoiler felfogatásához szükséges csatokat kérjen. Erre azért volt szükség, mert a meglévőben túl hosszú volt a csavar, így nem tudtuk eléggé meghúzni ahhoz, hogy a spoiler biztosan ne essen le. Ott közölték, hogy már sokan keresték őket ezzel a problémával, de nem tudnak mit tenni, az összes csavar ugyanolyan, ez van. Felmerült az is, hogy levágunk belőle, de a technikai szabályzat ezt tiltja, azzal tehát a kizárást kockáztattuk volna. Azt azonban képtelenségnek tartottam, hogy mindig csak nekem essen be a spoilerem, miközben a többiek is ugyanazon a pályán, ugyanúgy versenyeztek.” Az utolsó selejtező után ismét meglátogatták a Sodit, hogy magyarázatot követeljenek. „Nagyon diplomatikusak voltak, átküldték hozzánk az egyik szerelőjüket, aki szintén konstatálta, hogy nem lehet rendesen meghúzni a csavarokat. És láss csodát, ekkor adtak új csatokat. Lemértük a benne levő csavart, fél centivel rövidebb volt az előzőnél... Tulajdonképpen ez már csekély vigaszt jelentett, a döntő addigra elúszott. A másnapi elődöntőben a huszonkettedik helyről indultam, tizenötödiknek értem célba. A változatosság kedvéért a spoiler ismét beesett, a mai napig nem tudom, miért, de nem már nem is érdekel. Minél hamarabb szeretném elfelejteni az egészet, és az előttem álló feladatokra koncentrálni.” Azok sem lesznek könnyebbek, hiszen jövőre már a gokartozás csúcsának számító OK kategóriát veszi célba a 15 esztendős versenyző. Úgy néz ki, hogy decemberben Olaszországban már el is kezdheti tesztelni az új gépet, és 2018-ban pedig a versenyeken is bizonyíthat vele. Remélhetőleg az ideinél több szerencsével. További korosztályos hírek AUTÓSPORTBAN a sportági aloldalunkon.