Szeptember elején ért véget a GP3 idei szezonja; a versenysorozatban ebben az esztendőben egy magyar pilóta is részt vett: a 20 éves Kiss Pál Tamás. A Right Guard Racing versenyzője első évadjában a 12. helyen végzett.
Nagy-Pál Tamás– Hogyan értékeled első GP3-as szezonodat?
– Kezdem az elején: az első futamom, mintha nem is lett volna. Nagyon izgultam, még csak ismerkedtem ezzel a világgal. Barcelonában már egy remek hétvégét teljesítettem, sikerült is pole pozíciót szereznem. Valenciában az egyéni hibáimnak köszönhetően elszállt a viadal. Silverstone-ban a csapat tette meg ugyanezt, műszakilag és taktikailag és rossz döntések sorát produkálta. A Nürburgringen megint én hibáztam, ennek ellenére az esős futamon jól sikerült mennem. Sajnos, a Hungaroringen rendezett hazai verseny problémás volt. Belgiumtól mondhatom el, hogy éreztem magamon a fejlődést: már egy szabadedzés után fel tudtam venni egész hétvégére a ritmust. Az utolsó hétvégén volt egy nagy áttörés. Én is magabiztos voltam, a mérnökcsapatom is kiegészült két új emberrel, így az autó nagyon kezelhető volt. Vasárnap nem volt szerencsém, a bokszból kellett indulnom, pedig az első háromban is benne lehettem volna. Nem vagyok teljesen elégedett a szezonommal, de azért produkáltam jó dolgokat.
– Melyik volt a kedvenc versenyed?
– Talán a nürburgringi, és az utolsó, a monzai. Ezek kicsit extrémebbek voltak a többinél. Monzában 200 km/h a végsebesség, ezért sokkal izgalmasabb, mint a többi futam.
– Már nyolc éves korod óta versenyzel, mennyi lemondással járt a karrier?
– Rengeteggel. Bulizni nem járok sohasem, az teljesen ki van zárva, csupán egy-két rendezvényre megyek el évente. Nekem mindig is a gokartozás volt a szórakozás. Az iskolából is rengeteget hiányoztam, így nehéz volt teljesíteni. Nem voltam ott a ballagásomon, és az érettségimre is annak napján hajnalban estem haza. Nehéz volt, de végül bementem négy óra alvás után. Hál’ istennek olyan iskolákba jártam, ahol teljes mellszélességgel mögöttem álltak. Barátnőm már van három éve, de sajnos nagyon kevés időm jut rá, miként a családom többi tagjára és a barátaimra is.
– A szülők részéről mekkora támogatásra volt szükség, hogy mindezt véghez tud vinni?
– Nagyon fontos volt, hogy támogassanak. Viszont a gokartozás óta komolyabb szponzoraim vannak, így azóta szerencsére nincsen túl sok teher rajtuk.
– Tizenhét évesen döntötted el, hogy Forma-1-es pilóta szeretnél lenni. Az álom azóta sem változott?
– Az álom már régebben megszületett, de akkor döntöttem el végleg, hogy kimegyek Angliába, és a saját lábamra állok. Hullámzónak érzem a dolgot. Van időszak, amikor fel akarja az ember adni, de van olyan periódus, amikor nagyon motivált és megállíthatatlan. Minden szériának, jónak és rossznak is vége van egyszer, ezért kitartónak kell lenni. Voltak nehéz pillanataim, de mindig volt miből erőt merítenem. Messze van még a jövő, rengeteg példát láthattunk arra, hogyan tűnnek el a süllyesztőben a pilóták. Remélem meg lesz rá a lehetőségem, hogy hosszú éveken keresztül komoly sorozatokban versenyezzek.
– Hogyan néz ki egy napod szezon közben, hogyan tudod a versenyzést összeegyeztetni a főiskolával?
– Általában a főiskolán kezdem a napomat. Utána személyi edzővel tréningezek két–három órát. Ebben benne van az úszás, a futás, a biciklizés és a teniszezés is. Este pedig tanulok, vagy ha nem kell, akkor pihenek egy kicsit. Vizsgaidőszakban ez könnyebb valamivel, mert csak a vizsgára kell bemennem a suliba. Utána edzek, majd tanulok a másnapi vizsgára. Ezekben az időszakokban egyáltalán nincs magánéletem, rokonokra, barátokra semmi időn nem jut.
– Milyen tanuló vagy?
– Nem tartom jó tanulónak magam. A gyakorlati órákat sokkal jobban szeretem, mint az elméletet. Az érettségim átlagban négyes-ötös lett, a fősulin is olyan átlagos tanuló vagyok. Angliában azt mondták, hogy jó agyam van, mert gyorsan megtanulom az új dolgokat.
– Tudsz-e már valamit a következő szezonodról, a GP3-ban folytatod?
– Egyelőre még nem tudok semmit. Több megkeresésem volt a GP3-ból és a World Seriesből is. Megnézzük a lehetőségeket, és tárgyalunk. Remélem mindkét sorozatban tudok tesztelni, és az egyik össze is jön közülük a következő szezonra.
– Ki a kedvenc Forma-1-es pilótád?
– Én mindig is Schumacher-fan voltam, de sok pilótának tetszik a stílusa. A legszimpatikusabb Nico Rosberg, Felipe Massa és Jenson Button.