UtánpótlásSport
2024. április 18.
  • instagram
Divízió I/A-s U18-as jégkorong-vb, Frederikshavn (Dánia) Kadét és junior vívó-világbajnokság, Rijád (Szaúd-Arábia)
Keresés:

Sportágak

Egyéb sportágak

2017-04-23 17:31

A száguldó csodagyerek

Vasárnapi retrórovatunkban ezúttal – kissé rendhagyó módon – olyan sportolóról írunk, aki még mindig nem töltötte be a huszat, kortársai legtöbbje még az utánpótlásban versenyez, ő azonban már egy évvel ezelőtt elérte azt, amit ilyen fiatalon még soha senki. Max Verstappen 18 évesen Forma–1-es futamot nyert, alig kevesebb mint egy évvel fiatalabban, mint amilyen idősen az ifjú holland bemutatkozásáig a sportág történetének legfiatalabb újoncaként számon tartott Jaime Alguersuari első Forma–1-es versenyét futotta...

Majer Dániel Jókor, jó helyen? Ennél azért többről szólt minden idők legfiatalabb futamgyőztesének, Max Verstappennek (18) a 2016-os Forma–1-es Spanyol Nagydíjon aratott sikere. A Hollandiában már ekkor is szupersztárnak számító tini – jóllehet, a májusi barcelonai viadal előtt két héttel még másik, a győzelemre gyakorlatilag esélytelen csapat autójával versenyzett – tehetségének és kivételes képességeinek köszönhetően gyakorlatilag Forma–1-es pályafutásának kezdete óta predesztinálva volt a nagy sikerek elérésére. Ezek közül az elsőt valóban némi szerencsével érte el, azt azonban nem állíthatjuk, hogy a semmiből az ölébe hullott ajándékról volt szó.

1481887801284
1481887801284
A kis Max 1997. szeptember 30-án született a belgiumi Hasseltben, az autóversenyzés szeretetével a génjeiben. Édesapja, Jos Verstappen korábbi Forma–1-es pilóta, aki fia világrajötte előtt két nappal még a Tyrell istálló színeiben versenyzett a száguldó cirkusszal a Nürburgringen, édesanyja, a belga Sophie Kumpen szintén autóversenyző. Max négy és fél évesen kezdett gokartozni, mondanunk sem kell, a száguldó sámlikon eltöltött évek során szinte mindent megnyert, mígnem 16 évesen versenyautóra váltott. Az események innentől kezdve igencsak felgyorsultak, 2014 telén a Florida Winter Seriesben indult, 12 futamból négyet megnyert, majd a tavasz beköszöntével benevezett a Forma–3-as Európa-bajnokságra a Van Amersfoort Racing csapatával. Első és egyetlen szezonjában tíz versenyt nyert a 33-ból, hétszer indult az első helyről, ugyanennyiszer futotta meg a leggyorsabb kört, összesen pedig tizenhatszor állhatott a pódiumon. Augusztusban csatlakozott a Red Bull juniorcsapatához, és miután a bikások a Forma–1-es gépektől már nem sokkal elmaradó Forma Renault 3.5-ös versenyautó tesztjén meggyőződtek kivételes tehetségéről, tizenhetedik születésnapja után pár nappal benevezték az októberi Forma–1-es Japán Nagydíj pénteki szabadedzésére. Ezzel ő lett minden idők legfiatalabb versenyzője, aki hivatalos versenyhétvégén vezethetett a száguldó cirkuszban.

Vasárnapi retrórovatunkban egy-egy, sportága szabályai szerint utánpótláskorú sportoló felnőttek között elért, kiugró teljesítményét idézzük fel. Ez az egyetlen rendezőelv, külföldi és hazai sportoló egyaránt szerepel a sorozatban.

Az amerikai és a brazil futam pénteki első gyakorlásán szintén lehetőséget kapott a Red Bull fiókcsapatában, a Toro Rossóban a bizonyításra és olyannyira meggyőzte az energiaitalosok vezetését, hogy az anyacsapathoz előléptetett Danyil Kvjat helyére leigazolták a 2015-ös szezonra. A márciusi idénynyitó Ausztrál Nagydíjon 17 évesen és 166 naposan minden idők legfiatalabb Forma–1-es pilótájává lépett elő. Élete második versenyén már pontot szerzett, amivel az övé lett a legfiatalabb pontszerző rekordja is. Első idényét 49 egységgel a neve mellett összetettben a tizenkettedik helyen zárta, és talán álmában sem gondolta volna, hogy a 2016-os évet ugyancsak a Toro Rosso volánja mögött kezdve a szezon ötödik versenyén élete első futamgyőzelmét fogja ünnepelni. Mindehhez szükség volt persze az orosz Kvjattal való helycserére, akit gyenge teljesítménye miatt a Red Bull vezetősége a fiókcsapathoz száműzött, megadva a lehetőséget Verstappennek, hogy végre igazán ütőképes autóban bizonyítson.
Gokartos korában édesapjával, a korábban szintén az F1-ben versenyző Jos Verstappennel Forrás: f1.com
Gokartos korában édesapjával, a korábban szintén az F1-ben versenyző Jos Verstappennel Forrás: f1.com
Max tehát a Red Bull volánja mögött kezdte a Spanyol Nagydíj pénteki szabadedzéseit, számára teljesen ismeretlen autóval, az akkor már háromszoros futamgyőztes, nála jóval tapasztaltabb ausztrál Daniel Ricciardo oldalán. A hollandon azonban egy percig sem látszott a megilletődöttség, az első gyakorláson rögtön a hatodik helyre, alig több mint egy tizedmásodperccel Ricciardo mögé kormányozta autóját, hogy aztán a másnapi, harmadik tréningen már előtte végezzen. Az időmérőn is okozott kellemetlen perceket az ausztrálnak, az első és második szakaszban is megelőzte, Ricciardo azonban minden rutinját összeszedve végül elé, a harmadik rajtkockába kvalifikálta magát, Max a negyedik lett. A szikrázó napsütésben a katalán pályára kilátogató tízezrek vasárnap aztán olyat láthattak, amit nagy valószínűséggel soha többé nem fognak. Kezdődött minden a meglehetősen emlékezetesre sikerült rajttal, amely során Verstappen visszacsúszott az ötödik helyre, a második kanyar külső ívén azonban körbeautózta az elé kerülő Vettelt, visszaszerezve a rajthelyének megfelelő pozíciót. A szép manővernek köszönhetően egy kanyarral később aztán már a második helyen találta magát, az élről induló Mercedesek ugyanis addig csatáztak, amíg ki nem ütötték egymást a versenyből. A verseny kulcspontja: Verstappen megelőzi Vettelt, a Mercedesek összeütköznek: A baleset miatt pályára hajtó biztonsági autó távozása után a két Red Bull megkezdte egészen a 28. körig tartó formációs repülését az élen. Ekkor az ausztrál másodszor is a bokszba hajtott, csapata ugyanis háromkiállásos stratégiát dolgozott ki a számára, míg a holland csupán kétszer tervezett cserélni. A körök fogyásával párhuzamosan kezdett világossá válni, hogy Verstappen taktikája lesz a nyerő, így csapattársától nem kell tartania, Akitől kellett, az a sarkában lihegő, szintén kétkiállásos stratégiát választó Räikkönen volt, de hiába tűnt gyorsabbnak a Ferrari, Barcelonában kifejezetten nehéz előzni, hacsak nem hibázik az ellenfél. Max azonban nem hibázott – ami már önmagában nagy fegyvertény 18 évesen, élete első futamgyőzelmének kapujában, a mezőny egyik világbajnokával a nyomában –, és minden idők legfiatalabb futamgyőztesévé avanzsálva 18 évesen és 228 naposan megnyerte a Spanyol Nagydíjat. Alig kevesebb mint egy évvel fiatalabban, mint a sportág történetének második legifjabb újonca, a 19 évesen és 125 naposan bemutatkozó Jaime Alguersuari. Verstappen rekordját vélhetően nem dönti már meg senki, 2015-ös bemutatkozását követően a Nemzetközi Automobil Szövetség ugyanis 18 évben határozta meg a Forma–1 alsó korhatárát. „Egyáltalán nem számítottam rá, hogy már az első versenyemet megnyerem a Red Bullal. Még mindig új nekem a csapat, az autó határait sem értem el még egyszer sem, folyamatosan tanulom a különböző munkafolyamatokat. Amikor láttam, hogy összeütköznek a Mercedesek, átfutott az agyamon, hogy talán elérhető a dobogó, de a győzelemre még akkor sem gondoltam. Hihetetlen ez az egész” – nyilatkozta a verseny után. Max utolsó köre, a befutó, majd az ünneplés: A folytatásban további hat dobogós helyezést gyűjtött be a 2016-os szezonban, nyernie azonban többször nem tudott. A futamgyőzelem még az idén is várat magára, de ki tudja, talán már nem sokáig. Május 14-én ismételten Spanyol Nagydíj Barcelonában. Sorozatunk korábbi részei: Tara Lipinski Marjorie Gestring Lőrincz Tamás Nadia Comăneci Egerszegi Krisztina Boris Becker Gyurta Dániel Szeles Mónika Loris Capirossi Pelé Klampár Tibor Kobe Bryant Julija Lipnyickaja Kronberger Lili Greg Louganis Wladár Sándor Birgit Fischer Hamza Yerlikaya Szilágyi Áron