UtánpótlásSport
2024. március 29.
  • instagram
Keresés:

Sportágak

Szakszemmel

2017-03-02 11:30

Egy meg egy az három

Évente hat sportágban, hetente hét iskola 43 osztályának tartanak testnevelésórát a Budapesti Honvéd Sportegyesületben. Az együttműködés gyümölcsöző, hiszen számos XIII. kerületi iskola tornateremgondjára jelent megoldást, miközben a klubban kimutathatóan emelkedett az igazolt sportolók száma.

reb Ahogyan az üzleti életben mondják, s miként a példát Gergely István, a Honvéd ügyvezető elnöke idézi: 1 + 1= 3... Így is leírhatnánk az egyesület „Iskolám a Honvédban”-programját. A rendszer – kísérleti jelleggel – a klub öttusázóinak ötletére indult a 2014-2015-ös tanévben, s olyan jól beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hogy azóta további öt szakosztályra (atlétika, birkózás, cselgáncs, torna, vívás) kiterjesztve, „nagyüzemben” működik.
foto--
foto--
S mi a lényeg? A kötelező, mindennapos testneveléssel sok intézmény került bajba, hiszen szűkös a tornatermi kapacitásuk. Az iskoláknak gyakran megoldhatatlan gondot okoz, hogy a törekvéseknek megfelelően, az egészséges életmódot elősegítendő, valóban hasznosan, tartalommal töltve tartsanak tanórát a gyerekeknek, hiszen a legtöbbször még tornaszoba sincs, nemhogy szabvány méretű terem. „Itt kerülnek képbe a sportegyesületek és az ott dolgozó szakemberek” – jegyzi meg a sportvezetővé lett kétszeres olimpiai bajnok vízilabdázó, Gergely István. Az iskolai tanítási időben a klubok pályái szabadok, mivel a sportoló gyerekek is éppen az iskolapadot koptatják. Azaz kézenfekvő volt összekötni a hasznosat a hasznossal: az iskolai testnevelésórákat vigyék a sportegyesületek pályáira, létesítményeire, mi több: tartsák az órákat az edzők. Mondani sem kell, a Honvédban megforduló sok-sok fiatalból könnyedén igazolt sportolókká lehetnek a gyerekek. A programvezető Kovács András elmondása szerint az aktuális tanévben hét iskola 43 osztályának tartanak hetente egy-egy órát a korábban felsorolt hat sportág valamelyikében. Az együttműködés az iskolákkal sikeresnek bizonyult, és a Honvéd érzett még erőt magában ahhoz, hogy az iskolások mellett az óvodások felé is nyisson. Immár öt óvodával is partneri a kapcsolat, így játékosan, az életkoruknak megfelelő formában az egészen kicsik is megismerkedhetnek a sportmozgások alapjaival. A tervek szerint egyébként a XIII. kerület mellett hamarosan a XIV. kerületből is érkezhetnek iskolások, március 24-től pedig már zuglói csoporttal is foglalkoznak a Honvédban. „Talán a többi nagy klub még nem ébredt rá, mekkora lehetőség rejlik a rendszerben, de mi nagy fantáziát látunk benne” – teszi hozzá Kovács, aki utánpótlás-öttusaedző. Elsősorban az alsó tagozatosokra fókuszálnak, mert bizonyos képességek ebben a korban fejleszthetők a legjobban. A gyakorlatban a tanár intézi a tanügyi dokumentációt, míg a tanóra az edző útmutatása szerint zajlik. (Jó tudni: pedagógusdiplomával nem rendelkező sportszakember önállóan nem tarthat órát - A szerk.) „A pedagógusok és az edzők együttműködnek, van, amit az előbbiek vesznek át az utóbbiak gyakorlatából, de előfordul, hogy a tréner az iskolai tanítók tanácsára épít be egy-egy játékot az órába. Jól működik a közös munka, mindenki tanulhat a másiktól. Az elmúlt években mérhető volt a bázisunk növekedése. Az első tanévben például nagyjából megduplázódott az öttusaszakosztály versenyzőinek a létszáma, de szinte mindegyik sportágban évente tíz-tizenkét gyerek csatlakozik a Honvédhoz. Ha összeadom ezt, a hetven-nyolcvanas létszám még több is, mint amit várhattunk” – zárja gondolatait Kovács András. Azt pedig nem is kell magyarázni, miért hasznos a gyerekeknek, ha a sport szeretetében, az egészséges életmódra felkészítve nőnek fel. És ha szakemberek közvetítésével értelmes terhelést kapnak, ahelyett, hogy padban ülve babzsákot dobálnának egymásnak.