UtánpótlásSport Atlétika: vb-bronzérmes a 19 éves Kovács Árpáddal felálló férfi 4x400 m-es váltó
2025. március 24.
  • instagram
Keresés:

Sportágak

Egyéb sportágak

2025-02-11 19:01

Autósport: mekkora esély van arra, hogy néhány éven belül újra magyar Forma–1-es pilóta legyen?

Szujó Zoltánnal, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnökével annak apropóján beszélgettünk, hogy a széles összefogással nemrégiben elindított a „Road to Formula 1” projekt segítségével jó esély nyílhat arra, hogy 2029-30-ra újra legyen magyar pilóta a Forma–1-ben.

„Az ügyet kell előtérbe helyezni, hogy a lehetőséget biztosítsuk a fiataloknak, akik képességükkel és tehetségükkel akár a Forma–1-ig is eljussanak” – mondta Weingartner Balázs, a HUMDA, azaz a Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnöke a janurában meghirdetett „Road to Formula 1” (Út a Forma–1-ig) elnevezésű program bemutató rendezvényén. A kezdeményezés célja pedig nem más, mint hogy Baumgartner Zsolt után újra legyen magyar pilóta a nemzetközi autósport legrangosabb szériájában, a Forma–1-ben. A projekt keretében kiemelten szeretnék támogatni azokat a magyar fiatal tehetségeket, akik a Forma–4, a Forma–3, a Forma–2 és a Forma–1 világában jó eredményeket tudnak elérni.

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnökeként nagy örömmel konstatálom, hogy az elmúlt években valami megmozdult a hazai formaautózás világában

– kezdte Szujó Zoltán, a hazai sportági szövetség első embere az Utánpótlássportnak. – Jelen pillanatban Hideg Ádám és Molnár Martin személyében két rendkívül ígéretes fiatalunk is akad. Mindketten remek eredményekkel büszkélkedhetnek gokartban, és most már a formaautó-szériákban bizonyítanak, ezzel pedig ráléptek arra az útra, hogy egy nap akár a Forma–1-ig is eljussanak. Bízom benne, hogy a srácok valóra tudják váltani az álmukat, és Baumgartner Zsolt után tényleg ismét láthatunk magyar versenyzőt az F1-ben.”

Az efelé vezető úton a Forma–4 jelenti a belépő kategóriát, ezután jön a Forma–3, a Forma–2, majd végül a királykategória, a Forma–1. A jelenlegi állás szerint

a 2022-es gokart-vb ezüstérmese, Hideg Ádám (17), valamint a tavalyi brit Forma 4–es sorozat legjobb újonca, Molnár Martin (16) a legesélyesebb, hogy 2029-2030-ra akár a Forma-1-be is eljusson.
Molnár Martin Forrás: MOTAM

A spanyol F4-es sorozat után Hideg idén a Eurocup 3 nevű szériában versenyez, míg Molnár április végén a második szezonját kezdheti meg a brit F4-ben, illetve most az év elején pedig a közel-keleti F4-es bajnokságban szerepel. A múlt hét végi, dubaji verseny első futamában a 11., a másodikban a 14. helyen végzett.

„Azt látni kell, hogy az a folyamat, hogy egy fiatal versenyzőt mégis miként, milyen úton juttatnak el az Forma–1 kapujáig, rengeteget professzionalizálódott az évek alatt. Érdemes csak visszagondolnunk Baumgartner Zsolt 2004-es szezonjára, amikor is első magyarként egy teljes szezont versenyzett végig a száguldó cirkuszban, ráadásul még pontot is szerzett az indianapolisi futamon elért nyolcadik helyével.

Azt gondolom, az idő tájt még jóval esetlegesebb volt, hogy valakinek az útja mégis hogyan vezet el egészen az F1-ig.

Mostanra ez jócskán megváltozott, és rendkívül korán kiválasztják azokat a tehetségeket, akiket később aztán tudatosan készítenek fel erre a pályára. Azt viszont nem változott, hogy manapság is ugyanúgy óriási szerepe van annak, hogy melyik versenyző milyen támogatói kört tud megmozgatni, és ezáltal – a csapatával, a menedzsereivel karöltve – mennyi pénzt tud áldozni arra, hogy egyre magasabb kategóriában, egyre jobb istállóknál versenyezhessen.

Nagyon fontos, hogy ezeket a srácokat a megfelelő, profi csapat vegye körbe.

Ebbe beletartozik a fizikoterapeuta, az adatelemző, illetve akár egy olyan szakember, aki érti, ismeri a technikai és beállításbeli hátterét az autósportnak. Ilyen szempontból azt hiszem, Molnár Martin remekül döntött, hogy

a korábbi formaautós pilótát, a GP3-ban futamgyőztes és mások mellett Valtteri Bottasszal versenyeket vívó Kiss Pál Tamást is leigazolta és bevonta a háttércsapatába,

hiszen ő kiválóan ismeri az angolszász formaautózás kultúráját, és biztos vagyok benne, hogy sokat hozzá tud adni Martin fejlődéséhez.”

Hozzátette, a Forma–1-be való bekerülés kapcsán az esetlegességi tényező mindmáig megvan bizonyos mértékig, továbbra sincsenek garanciák és biztos receptek ezen az úton.

„Említettem már, hogy a megmozgatható, a sportágba bevonható támogatói kör jelenti az egyik szűk keresztmetszetet. Nemzetközi viszonylatban a magyar kis piac, és ez mindig is érezteti hatását.

Ráadásul a formaautózás alapvetően is roppant mód drága műfaj, és ahogy haladunk felfelé a kategóriákban, csak még inkább emelkednek a versenyzéssel járó költségek. Az autóversenyzés mindig is az úgynevezett luxussportágak közé tartozott.

A jelenlegi gazdasági körülmények között pedig kétszer is meg kell gondolni, hogy az állam, illetve állami cégek milyen mértékben támogatják ezt a területet. Ezért lenne fontos, hogy akár a magánszektor is az ügy mellé álljon, vagy éppen az állami cégként működő Hungaroring Sport Zrt. is támogassa a projektet.”

A Forma–4-es spanyol bajnokság után Hideg Ádám a 2025-ös szezonban a Eurocup 3-ban folytatja pályafutását Forrás: HUMDA

Egyébként jól jelzi, a Magyar Nagydíj, valamint a mogyoródi pálya rangját, hogy immár 1986 óta, tehát mintegy negyven éve állandó részét képezi az F1-es versenynaptárnak.

Azt vallom, hogy a Magyar Nagydíj több mint egy sportesemény: a Hungaroring a kultúránk és a sporttörténetünk fontos és szerves része,

így azt hiszem, ez a mostani összefogás jól párosul ehhez a történethez.

Bízom benne, hogy ebből a programból, vagyis hogy Magyarországnak öt-tíz éven belül újra legyen Forma–1-es pilótája, valódi nemzeti ügy válhat.

Az, hogy a Forma–2-ig – az F1 közvetlen előszobájáig – hogyan lehet eljuttatni egy fiatal versenyzőt, ha nem is kikövezett, de jól belátható és megtervezhető. Ott pedig már számos tényezőn – a pályán nyújtott teljesítményen túl a gazdasági és marketing szempontokon is – múlik, hogy ki az, aki végül a világ legszűkebb elitjébe is be tud kerülni. Ne feledjük: mindössze húsz hely van a Forma–1 mezőnyében, csupán a krémek krémje juthat el odáig.”

Szujó Zoltán Fotó: Keresztesi Balázs/Metropol

Az MNASZ elnöke továbbá elmondta, a szövetségben azt tartják az egyik fő küldetésüknek, hogy az említett nagyra törő kezdeményezéshez a megfelelő szakmai hátteret megteremtsék, és segítsék a fiatalok előmenetelét.

Régi álmom, hogy a szövetségben létrehozzunk egy olyan utánpótlás-nevelési programot is, amelynek keretében már tíz-tizenkét éves korban komplex módon felmérnénk a tehetségek fizikai, mentális és egyéb képességeit.

Így pedig a folyamat legvégén átfogó szakvéleményt kapnánk arról, ki az, akivel valóban érdemes hosszú távon is foglalkozni, és a karrierjébe fektetni.”

Majd szóba került az is, hogy az autósportok esetében már gokartos szinten, még feljebbi kategóriákban pedig különösen érvényes: a szülők szerepvállalása és anyagi áldozathozatala elengedhetetlen a fiatalok pályafutásában.

Ez sajnos az autósport egyik nagy nehézsége, nemcsak itthon, hanem globálisan nézve is,

hiszen leszűkíti a merítési lehetőségeket az utánpótlásban, illetve rendkívüli módon magasra teszi ezzel a belépési küszöböt. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetségnél határozott célunk, hogy szélesítsük a tömegbázist. Ebből a szempontból a két stratégiai fontos szakágunk: a gokart és a szlalom népszerűsítése. Ezt a kettőt gyakorlatilag bárki kipróbálhatja, és hamar kiderülhet, hogy kinek van extra érzéke ehhez a sportághoz.

Ilyen módon a belépési korlátot alacsonyabbra hozhatjuk, és minél több fiatalnak elérhetővé tehetjük a gokartozást, illetve önmagában autósportot.

(Kiemelt kép forrása: HUMDA Pro/Facebook)