Autósport: Molnár Martin szintet lépett a Forma–4-ben
Kiválóan szerepel és jelenleg az előkelő második helyen áll a 16 éves Molnár Martin a brit Forma–4-es bajnokságban. Első magyarként idén F4-es futamot tudott nyerni, több dobogós helyezése, illetve pole pozíciója is akadt már, és minden jel arra mutat, hogy akár az évad végéig harcban lehet majd a sorozat bajnoki címéért. A mostani jó szereplésének is köszönhetően pedig jövőre várhatóan már eggyel magasabb kategóriára válthat.
A hazai formaautózás legnagyobb reménységeinek egyike Molnár Martin, aki idén már a második szezonját tapossa a brit Forma–4-es szériában. Tavaly már az első évében is mutatta, hogy nagy potenciál rejlik benne, hiszen ötször is dobogóra állhatott, végül a nyolcadik lett összetettben, és a mezőny legjobb újoncának bizonyult, ezzel az úgynevezett „rookie champion” címet is elnyerte. Idénre aztán még feljebb lépett a ranglétrán, és sorozatban szállítja a tophármas eredményeket. Mostanra már hét dobogós helyezésnél jár 2025-ben, és sporttörténelmet írva az első győzelem is összejött neki. Két rajtelsősége is volt már, illetve négy versenyen is övé volt a leggyorsabb kör, így cseppet sem meglepő, hogy pillanatnyilag a második helyen áll a bajnokságban.
– kezdte a Virtuosi Racing 16 esztendős pilótája az Utánpótlássportnak. – Már tavaly az év második felében látszódtak az előrelépés jelei, és sikerült több dobogós helyezést is elcsípnem. A csapattal mind inkább összecsiszolódtunk, és egyre jobb volt a tempónk az autóval.
Ez nyilván elsősorban az elért helyezésekben látszik visszaköszönni, hiszen az öt versenyhétvégén már hét dobogós helyet is elértem, és volt olyan pillanat, amikor én vezettem a bajnokságot. Hál’ istennek, most sem állok rosszul, csupán öt és fél ponttal vagyok lemaradva az éllovas ír Fionn McLaughlintól, így minden esélyem megvan még a bajnoki címre.”

Elmondta, számára a thruxtoni futamgyőzelem volt a szezon eddigi legemlékezetesebb pillanata.
Azért dolgozom, hogy még több elsőséget tudjak begyűjteni a következő öt versenyhétvégén. Annak viszont külön örülök, hogy az első győzelmem mellett is akadtak kifejezetten jó futamaim, ötször is második tudtam lenni, a doningtoni és a snettertoni második helyemre pedig különösen büszke vagyok. Nem túl jól induló hétvégéken tudtam igencsak értékes pontokat szerezni. Összességében főleg az időmérők tekintetében tudtam jelentőset javulni idénre. Azzal, hogy most már rendre sikerült előrébb kvalifikálni magamat, így egyszerűbb aztán a versenyeken is jó eredményeket elérni.”
Hozzátette, neki alapvetően is inkább a versenytempó az erőssége, arra jellemzően jóval hamarabb és könnyebben ráérez, mint a kvalifikáción szükséges egykörös tempóra. Arra is kitért, hogy az autója is úgy van beállítva, hogy inkább a versenyeken legyenek kiemelkedőek, nem pedig az időmérőkön.

„Alig várom már a következő versenyhétvégét Zandvoortban, amely egyébként a kedvenc pályám is, nagyon szeretek rajta versenyezni. A szezon végén a bajnoki címmel lennék a legelégedettebb, és szerintem reális cél is lehet, hogy összetettben az első helyen végezzek.
de addig még nagyon hosszú út vezet. Igyekszem lépésről lépésre haladni, és abban a kategóriában, amelyben aktuálisan versenyzek, ott mindig a legjobb szeretnék lenni.”
Őry Tamás, a fiatal pályafutását segítő Motorsport Talent Management (MOTAM) ügyvezető igazgatója is csak elismerő szavakkal nyilatkozott Molnárról.
– fogalmazott Őry Tamás. – Az év elején közösen azt tűztük ki célul, hogy a tavalyi bemutatkozó szezonja után idén már lehetőleg legyen harcban a bajnoki címért. Ugyanakkor egyáltalán nem arról van szó, hogy az összetett elsőség elvárásként fogalmaztuk meg Martin felé. Nekem most az a legfontosabb, hogy egyértelműen látszik rajta a fejlődés, és határozottan kijelenthetjük, hogy szintet lépett, és a versenytempója, illetve a bajnokságban elfoglalt mostani második helye is azt tükrözi, hogy valóban reális esélye lehet idén megnyerni a brit F4-et.
Sok kis részsikert, kipipálandó feladatot tudhat már maga mögött, ami mindenképpen örömteli, és azt jelzi, hogy Martin jó úton jár. Azt gondolom, az már önmagában hatalmas fegyvertény, hogy magyar srácként Angliában, az autó- és motorsport őshazájában egy helyi, ír fiúval azért tud megküzdeni, hogy ki legyen a bajnok kettejük közül a brit F4-ben. Azért dolgozunk, hogy a legvégén majd összejöhessen az áhított bajnoki cím is.”

Az, ha valaki jól teljesít a brit F4-ben az már mindenképpen jó ajánlólevél a továbbiakra. Talán elég csak annyit megemlítenünk, hogy a jelenleg Forma–1-es világbajnoki címért küzdő Lando Norris 2017-ben bajnok, míg Oscar Piastri 2018-ban második lett ugyanebben a szériában.
Úgy látjuk, hogy Martin karrierjében már időszerű lehet a továbblépés. A silverstone-i versenyhétvégén már többekkel tárgyalásokat folytattunk a jövőjét illetően. Várhatóan szeptember végére fog pont kerülni az ügy végére, hogy végül Martint 2026-ban melyik szériában és melyik csapatban láthatjuk pontosan.”
Általánosságban az elmondható, hogy egy-két szupertehetségtől eltekintve a fiataloknál gyakran túl nagy ugrást jelent az F4-ből egyből az F3-ba való átlépés.
„Ennek a fő oka az, hogy technikailag óriási a különbség a két kategória között. Így emiatt sokan beiktatnak még egy köztes lépcsőfokot az F4 és az F3 között. Ez általában azt jelenti, hogy az adott pilóta egy évet versenyez és fejlődik például a GB3-as brit sorozatban vagy a Formula Regional by Alpine elnevezésű európai bajnokságban.
(Kiemelt kép forrása: MOTAM)