Reális cél vagy csak vágyálom, hogy néhány év múlva újra legyen magyar pilóta a Forma–1-ben?
Kiss Pál Tamással, a korábbi kiváló autóversenyzővel, a brit Forma–4-es bajnokságban remekül szereplő Molnár Martin (17) mentorával beszélgettünk patronáltja fejlődéséről, idei szezonjáról, a jövőképről, illetve a hazai formaautós utánpótlás helyzetéről.
Mint arról beszámoltunk, a hétvégén búcsúzik a brit Forma–4-es bajnokságtól Molnár Martin, és Brands Hatch-ben zárja le pályafutásának F4-es időszakát a 17 éves reménység. A Virtuosi Racing csapatában versenyző magyar fiatal az idei szezon záró állomása előtt a harmadik helyen állt az összetett pontversenyben. Idén egyébként első magyar pilótaként futamot nyert a brit F4 történetében, és a két elsősége mellett összesen már tíz dobogós helyezéssel, illetve három pole pozícióval büszkélkedhet.
Az F4-ben csak az olasz és a spanyol bajnokságot említhetjük egy lapon a brittel, de presztízsénél fogva alapvetően az angol sorozat jelenti a csúcsot – mondta az Utánpótlássportnak Kiss Pál Tamás, Molnár Martin mentora, a fiatal karrierjét menedzselő MOTAM szakmai vezetője, aki egykoron maga is kiváló formaautós versenyző volt, a GP3-ban (mai nevén F3-ban) is szerepelhetett. – De persze az is igaz, hogy valójában teljesen mindegy, melyik bajnokságról beszélünk, az a legfontosabb, hogy erős mezőnyben versenyezzen az ember, és ott pedig a legjobbak közé tartozzon.
Véletlenül senki nem képes folyton elöl menni egy ilyen nemzetközileg is elismert, magas polcra taksált szériában.”

Kiss szerint ez már nemzetközi szinten is olyan mérce, amellyel Molnárnak sikerült felhívnia magára a figyelmet.
„Ha a saját pályafutásommal összehasonlítom, akkor ezt az eredményt nagyjából egyenértékűnek tartom azzal, amikor például én 2010-ben a brit Forma Renault-bajnokságban nyújtottam hasonló teljesítményt, és ott harmadik lettem összetettben. Sőt, az igazat megvallva, Martin most még nálam is kiegyensúlyozottabban hozza a jó eredményeket, és mindezt már tizenhét évesen produkálja, miközben nekem ez csak tizenkilenc esztendősen jött össze, hogy ehhez hasonló szinten versenyezzek. De nyilván manapság már jóval korábban váltanak a fiatalok gokartról formaautózásra, illetve neki megvan az a plusz segítség és tapasztalat, ami nekem annak idején hiányzott.
Az a felfogásunk, ahol lehet, ott próbáljunk meg időt nyerni, ezzel is felgyorsítva a fejlődését. A rendelkezésre álló összeget a lehető leghatékonyabban szeretnénk elkölteni Martin előmenetelére. Ami az idei szezont illeti: én már vártam is tőle, hogy idénre szintet lépjen mind tempóban, mind eredményekben. Az, hogy a szezon legvégén első, második vagy harmadik, bizonyos szempontból részletkérdés, hiszen még gyakorlatilag serdülőkorú versenyzőről beszélünk, aki csak a karrierje elején jár. Ha a Forma–1-et tekintjük végállomásnak, még igencsak a kezdeti, tanuló fázisban tart a pályaíve.”
Kiemelte: ami egyértelműen látszik, hogy a nyers tempóját tekintve Martin kiemelkedő a brit F4-ben, viszont ez nem azt jelenti, hogy minden versenyhelyzetet tökéletesen kezel.
„Sok mindenben van még fejlődni valója, az egyik ilyen például a mezőnyben való mozgás, amikor például a fordított rajtrácsos futamokon hátulról kell előre verekednie magát. A test-test elleni csatákban nem mindig hoz jó döntéseket, de ez valamelyest rendjén van, a korából és a kevés formaautós versenytapasztalatból kiindulva. Az a lényeg, hogy tanuljon ezekből az esetekből, és a következő hasonló szituációban már jobban mérje föl a helyzetet, és a manőverrel járó kockázatot.
és tizenhét évesen olyan rendkívül komplex, érett versenyzést tud bemutatni, hogy ennek fényében a most meglévő hiányosságai igazából könnyen orvosolható apróságoknak tekinthetők."

De vajon ezek után mi lehet a következő lépcsőfok a pályafutásában?
Még a végső döntés nem született meg, de a következő hetekben váratóan pont kerül az ügy végére, és eldőlhet Martin sorsa. Alapvetően két opciónk van: a GB3-as brit sorozat vagy a Formula Regional by Alpine elnevezésű európai bajnokság. Technikailag hasonló nívót képvisel mindkét széria, ám jelen helyzetben nemcsak azt kell mérlegelnünk, mi a legjobb lehetőség 2025-re, hanem már két-három évre is előre kell terveznünk.
Kiss Pál Tamás elmondta, jelen pillanatban jóformán két évre előre meg kell tervezniük a büdzsét, az ütemezést, a felkészülést, ami hatalmas terhet ró a menedzsmentre.
„Ráadásul pillanatnyilag még a sötétben is tapogatózunk abból a szempontból, hogy a jövő évi erőviszonyokat nem ismerjük, amelyek pedig aztán nagyban befolyásolhatják a 2027-es terveket, a lehetséges üres üléseket a jó F3-as csapatoknál. Azt gondolom, mi mind versenyzői, mind menedzsment oldalról tudjuk hozni azt a nemzetközi sztenderdet, ami szükséges, azonban mindez a jövőben már csak nehezebb feladat lesz, és
Egyrészről jóval nagyobb költségvetésre lesz szükség, illetve a pilótával szemben támasztott elvárások is sokkal magasabbak, és az adott kategóriába belépve, szinte azonnal el is várják a versenyzőtől a jó eredményt"
Látva a fejlődését Martinnak továbbra is minden esélye megvan arra, hogy egy nap bekerüljön a Forma–1-be, de persze, már az is óriási fegyvertény lenne, ha a F2-ben való versenyzés összejönne neki.
„Amit megterveztünk a közös munkánk elején, azok a célok még most is abszolúte reálisak. Persze, fenntartom a véleményemet, hogy folyton reagálni az aktuális lehetőségekre, hiszen a miénk egy olyan sportág, ahol villámgyorsan változnak a piaci viszonyok, és mindig résen kell lenni, ha szeretnénk a legjobb karrierdöntést hozni.”

Majd kitért arra is, hogy Molnár Martin mellett szintén akadnak ígéretes fiatalok idehaza.
„Ha nem is formaautózásról van szó, de Bucsi Attila szintén kiemelkedő reménység, és a túraautózásról váltva most a GT-kategóriákban próbálkozik. Szép jövő állhat előtte a hosszú távú versenyzésben, a tehetsége alapján egy nap akár a Le Mans-i huszonnégy órásig is eljuthat. A többi ígéretes magyar pilótának – tehát azoknak, akik nem a MOTAM kötelékébe tartoznak – csak felületesen követem a pályafutását, de persze mindannyiuknak szurkolok, hogy kiteljesedjen a karrierjük.
Látva a jelenlegi hazai mezőnyt, erre – talán minden elfogultság nélkül mondhatom – pillanatnyilag Martinnak lehet a legnagyobb sansza.”
Mások mellett a 2022-es gokart-vb ezüstérmese Hideg Ádám és az idén már a Zengő Motorsport színeiben a közép-európai F4-ben vitézkedő Gáspár Benett is olyan nagy tehetség, akire érdemes lehet odafigyelni. A magyar fiatalok karrierjét elősegítve az idei év elején széles összefogással elindult a „Road to Formula 1” projekt, amelynek célja, hogy 2029-30-ra újra legyen magyar pilóta a Forma–1-ben.
„Nyilván rengeteg tényezőnek klappolnia kell, hogy valaki egyáltalán már csak az F2-ig eljusson, de ha adott a megfelelő anyagi és szakmai háttér, és sikerül venni az addig vezető akadályokat, akkor
Azonban hozzátenném: én nem szeretek álmodozni, alapvetően realista embernek tartom magam. Persze, nekem rendre hosszú távú forgatókönyv is van a fejemben, de egy fiatal karrierjében mindig a következő egy-két lépést kell jól megtervezni és megválasztani. Azért dolgozunk, hogy ezekben a helyzetekben, amikor Molnár Martinnál karrierjében válaszút elé érkezünk, mindig helyesen tudjunk dönteni.”
(Kiemelt kép forrása: MOTAM)