UtánpótlásSport
2024. április 26.
  • instagram
Keresés:

Sportágak

Ifjúsági olimpia

2014-09-03 19:09

Az egész világ látta

Az ifjúsági olimpia eseményeit több millión követték világszerte interneten. Bár a nézettségi adatok nem adnak teljes képet a valós érdeklődésről, a számok mindenképp biztatóak a jövőre nézve. Érdemes négy év múlva is megrendezni a játékokat.

Pusztai Viola Míg Magyarországon a kilencvenes évek közepéig nem volt ismert a televíziós nézettség fogalma, addig az amerikai tévés piacot már régen az határozta meg. A sorozatok és a különböző szórakoztató műsorok mellett a legtöbb nézőt a sportesemények ültetik a készülék elé, elég csak a Super Bowlra gondolni. Az NBC felmérése szerint az Egyesült Államokban a történelem legnézettebb eseménye a londoni olimpia volt. Persze, az ifjúsági olimpiát nem lehet összehasonlítani a 2012-es nyári játékokkal. Csupán annyi a közös bennük, hogy a televízió mellett már mindkét eseményt élőben is nyomon követhették a nézők a YouTube-csatornán. 2010-ben a szingapúri eseményekről még csak összefoglalókat töltöttek fel rá. Nandzsing esetében viszont már nézettségi adatok is napvilágot láttak.
A tornát nézték a legtöbben a NOB YouTube-csatornáján. Forrás: mcall.com
A tornát nézték a legtöbben a NOB YouTube-csatornáján. Forrás: mcall.com
A nyertes a torna, arra ugyanis több mint száznegyvenháromezren voltak kíváncsiak az ifjúsági olimpia ideje alatt. Azon viszont még a nemzetközi asztalitenisz-szövetség is meglepődött, hogy a pingpong lett a második. Természetesen nagyon örültek az eredménynek, különösen azért, mert ez visszaigazolás: a sportágat a világ minden táján szeretik az emberek. Ugyanis hiába van szó a kínaiak egyik tradicionális sportágáról nem ők jelentették a százharminckétezer nézőt: a YouTube ott a lakosságnak nem elérhető. A harmadik helyet a tollaslabda csípte meg, azaz inkább utcahosszal előzte meg a negyedik pozíciót elfoglaló strandröplabdát. Meglepő, hogy ezek a sportágak az általában legnagyobb érdeklődéssel kísért atlétikánál, úszásnál és a labdarúgásnál is előrébb végeztek. A nézettségi listára felkerült még a taekwondo, a rögbi, a birkózás és a kosárlabda is. Messzemenő következtetéseket a felmérésből több okból sem lehet levonni. Egyrészt ez csak a NOB YouTube-csatornájára vonatkozott, amelyen nem volt lehetőség váltani a sportágak között. A hivatalos honlapon viszont már igen, így aki ezt választotta, az kapcsolgathatott például az úszás, a torna vagy cselgáncs versenyeire. Viszont nem nézhetett vívást, öttusát, kajak-kenut, triatlont, illetve a teniszt és a kézilabdát csak az elődöntőktől közvetítették. Így pedig eljutottunk oda, hogy ez az eredmény önmagában nem ad tiszta képet arról, melyik volt a legnépszerűbb sportág az ifjúsági olimpián. A televíziós közvetítésekről se feledkezzünk meg! A kínai központi televízió (CCTV) hatszáz órányi műsoridőt szánt a játékokra, beleértve ebbe az élőképet és az összefoglalókat is. Ehhez képest az amerikai NBC-től már csak ötvennégy és fél órát kapott az esemény, a brit BBC pedig csupán napi összefoglalókat adott az egyik kábelcsatornáján. Érdekesség, hogy Németországban online szolgáltatón keresztül lehetett nyomon követni a versenyzők szereplését. Magyarországon a közszolgálati televízió naponta majdnem másfél órás összefoglalókat adott a késő esti órákban. Ezekben olyan sportágak is szerepeltek, amelyeket az interneten keresztül nem láthattunk, ilyen volt például a vívás, az öttusa vagy a vitorlázás, amelyben magyar érem született. Jogos a kérdés, hogy a televíziós csatornákon kívül még kiknek lehet fontos a nézettség. Erre a választ Magyar Zoltántól, a tornaszövetség elnökétől kaptuk meg. Az olimpiákon ugyanis a sportágakat aszerint kategorizálják, hogy hány néző volt kíváncsi rá a helyszínen, illetve a televízión keresztül, és mennyi volt az erre fordított idő. A szövetségek pedig tulajdonképpen ez alapján kapják a pénzbeli juttatásokat. Jelenleg például az első kategóriába az atlétika, az úszás és a torna tartozik, míg a labdarúgás, a kosárlabda a másodikban kapott helyet. Az ifjúsági olimpia nézettségi adatai elsősorban azt jelzik, hogy több millión voltak kíváncsiak a fiatalok versengésére.