Amit már tinédzserként jó tudni: figyelnek!
A Magyar Sport Üzleti Szövetség elnöke, Kosaras Renáta és a Szoboszlai Dominikot is képviselő EM Sports tulajdonosa, Esterházy Mátyás osztotta meg gondolatait az utánpótláskorú sportolók sportpályán és azon kívüli viselkedésének fontosságáról.
A legtöbb ember ismeri, elismeri, szereti és követi az élsportolókat, akik ezáltal óhatatlanul is a figyelem középpontjába, egyúttal véleményformáló szerepkörbe kerülnek. Az élsportolók a tetteikkel, nyilatkozataikkal jelentős hatást gyakorolnak a közvéleményre, így nem meglepő, hogy a kitűnőségek a reklámpiac érdeklődését is felkeltik, és a szponzorok olyan csatornaként tekintenek rájuk, melyen keresztül a termékeikkel az egyik leghitelesebb módon szólíthatják meg a célközönségüket. Persze, senki sem azért kezd sportolni, hogy idővel sportszergyártó cégek, élelmiszeripari vállalatok, kozmetikai cikkek vagy éppen gyorséttermi menük reklámarca legyen. Elsősorban mindenki a sportágában szeretne bizonyítani, de
beleértve az online teret, hiszen folyamatosan építi a saját sportolói márkáját. Hogy ez mit is jelent pontosan, arról a Magyar Sport Üzleti Szövetség elnökétől, Kosaras Renátától érdeklődtünk.
„A sportolói márka értékét egyrészt a sportpályán mutatott teljesítmények, viselkedések, másrészt az azon kívüli cselekedetek, megnyilvánulások határozzák meg. Tehát a sportoló tulajdonképpen minden pillanatban építi a brandjét, és ha ezt a megfelelő értékrendek mentén teszi, akkor egyre vonzóbbá válik a társadalom, valamint a marketing piac számára is. A viselkedésre már egészen fiatalon érdemes odafigyelni a sportközegben és a közösségi médiában egyaránt. A legtöbb tizenéves sportoló használja a közösségi médiát, baráti kapcsolatokat tart, történeteket oszt meg. Fontos, hogy mindezt felelősségteljesen tegye, hiszen
A Magyar Sport Üzleti Szövetség Utánpótlás és Mentor Bizottsága számos olyan edukációs programot szervez sportszülőknek, edzőknek és utánpótláskorú sportolóknak, felelős social média használati, vagy akár mentális és rehabilitációs témákban, amelyek mind befolyásolják az ő jövőjüket. Továbbá öröm látni, hogy már több egyesületben is kommunikációs szakemberek segítik a fiatalokat a közösségi média célszerű használatában és a szülők számára is elérhetőek olyan fórumok, melyeken ebben a témakörben is tájékozódhatnak. Több klubban már arra is figyelmet fordítanak, hogy a gyerekeket az interjúadásra is felkészítsék. Ez is nagyon lényeges dolog, hiszen felnőttkorban a sportoló egy-egy verseny vagy mérkőzés utáni megszólalásával akár akaratlanul is negatív képet alakíthat ki magáról.”

A marketing menedzserként a 400 méteren fedett pályás Európa-bajnok síkfutóval, Molnár Attilával vagy a 2022-ben az év magyar női sportolójának választott gátfutóval, Kozák Lucával is együttműködő Kosaras Renáta elmondta, hogy a sportoló a sportsikerek által, valamint tevékenységéből és életformájából adódóan is példakép. És az erős, egységes márkaként megjelenő sportolóknak lehetőségük nyílhat sikeres üzleti kapcsolatok, szponzorációk, támogatások kialakítására és fenntartására. Ma már nem olyan ritka, hogy egy szponzor még utánpótláskorában megkeresi a sportolót. Mi lehet ilyenkor a helyes reakció?
„Számos dolgot kell mérlegelni egy ilyen jellegű megkereséskor. Fontos, hogy aki még nem felnőttkorú, az önmaga nem is dönthet ebben a kérdésben, ilyenkor leginkább a szülő bír a legnagyobb befolyással. A szerződést tüzetesen el kell olvasni. Elsők között érdemes megvizsgálni, hogy egy ajánlat mennyire, mennyi ideig köti le a sportoló jövőjét, milyen lehetőségei kínálkoznak általa, származhat-e belőle bármilyen hátránya és ténylegesen szüksége van-e az adott termékre a karrierje építéséhez. Például, ha egy sportszergyártó cég öt évig teljes felszerelést kínál, és a sportoló aláírja a szerződést, nagyon kényelmetlen helyzetbe kerül, ha időközben úgy érzi, hogy egy másik termék jobban segítené a munkáját. Továbbá minden ilyen jellegű egyezséghez
Amennyibben nincs a közelükben hozzáértő személy, egyeztessenek az egyesületükkel vagy a sportági szövetségükkel, mert egy rossz döntés az egész sportolói pályafutásukat megnehezítheti.”
Hogy a fiatal sportolónak nem csak a sportteljesítményével kell felhívnia magára a figyelmet, azt a Liverpool friss Premier League-győztes labdarúgóját, Szoboszlai Dominikot is képviselő EM Sports tulajdonosa, Esterházy Mátyás is megerősíti. A szakember szerint sem elég csak ígéretes futballistának lenni az utánpótláskorban, hiszen
„Az EM Sports a tizennégy-tizenöt éves labdarúgókat már nagyon alaposan figyeli és különböző szakmai szempontok alapján igyekszik kiválasztani közülük a legtehetségesebbeket. A következő nagyjából fél vagy egy évben ezekről a gyerekekről minél több információt gyűjtünk. A szakmai szempontok mellett kiemelten fontosak az emberi és mentális tényezők, és hogy milyen szülői háttérrel rendelkezik. Az utóbbi azért lényeges, mert
Ha ezek a kritériumok teljesülnek és a vízióink is azonos, akkor elkezdhetjük az együttműködést egy kölcsönösen gyümölcsöző kapcsolat reményében.”

Esterházy Mátyás hangsúlyozza, az EM Sports a sportpályán kívüli élethez tanácsot és útmutatást tud adni a fiatalnak, de a játékoson múlik, hogy azokat milyen mértékben fogadja meg.
„Egy meghatározó sportolónak kikerülhetetlen a közösségi médiában való megjelenés, hiszen ezen a platformon egyszerűen tud kapcsolatot építeni és ápolni a közönségével, szurkolóival. A magasabb szinten lévő játékosok számára pedig komoly üzleti potenciált is rejtenek ezek a felületek . Nagyon fontos tehát, hogy a sportoló már egészen fiatal korától odafigyeljen arra, milyen kép alakul ki róla a közösségi médiában. Aki komoly karriert képzel el önmagának, annak ezen a területen is megnyugtató alapokra érdemes építkeznie.”
(Kiemelt képünkön: szelfiző dobogósok az antalyai kadét vívó Eb kardversenye után – jobbról a második a bronzérmes Komjáthy Boglárka Fotó: Bizzi Team)