UtánpótlásSport
2025. augusztus 20.
  • instagram
IFJÚSÁGI ÚSZÓ-VILÁGBAJNOKSÁG, OTOPENI
Keresés:

Sportágak

Egyéb sportágak

2025-08-19 19:57

Gyorsasági motorsport: Varga Tiborral a mezőnyben jön a Magyar Nagydíj a MotoGP-ben

Harminchárom év után tér vissza hazánkba a gyorsaságimotoros-világbajnokság (MotoGP), a hét végén a Balaton Park Circuit versenypályáján rendezik meg a Magyar Nagydíjat, amelynek egyetlen hazai indulójával, a 18 éves Varga Tiborral, illetve Talmácsi Gáborral, világbajnok motorossal beszélgettünk.

Augusztus 22. és 24. között a balatonfőkajári, 4,1 kilométer hosszú aszfaltcsík ad otthont az idei Magyar Nagydíjnak a MotoGP-ben, és az esemény azért is különleges, mert a gyorsasági motorversenyzés királykategóriája 1990 és 1992 – tehát több mint harmincévnyi szünet – után harmadik alkalommal látogat hazánkba. Ráadásul magyar indulót is buzdíthatnak azok a szurkolók, akik a hétvégén kilátogatnak a Balaton Park Circuit versenypályára.

Egyetlen magyar szereplőként a tizennyolc éves Varga Tibor Erik lesz ott a Magyar Nagydíj mezőnyében, méghozzá a MotoE-kategóriában

– kezdte az Utánpótlássportnak Talmácsi Gábor, aki 2007-ben világbajnoki címet szerzett a 125 köbcentis kategóriában (amelynek megfelelője a Moto3-as géposztály), és azóta is ő a sportág hazai „arca”; az egykori klasszis jelenleg a HUMDA, a Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség szakmai felelőseként mentorálja a hazai tehetségeket. – Tibi pedig nemcsak szabadkártyával indulhat, hanem ő állandó szereplője a bajnokságnak, és éppen a múlt hét végi ausztriai versenyen érte el eddigi legjobb eredményét a szezonban: az első futamon hatodik, míg a másodikon – az utolsó pillanatig harcban a dobogós helyekért – végül negyedik lett. Úgy tűnik, most már kezd igazán belejönni, és felvenni a ritmust ebben a kategóriában.

Az idény elején még teljesen új volt számára ez a fajta motor, de minden jel szerint kezd egyre inkább hozzászokni ehhez a géphez, és Ausztriában már egyértelműen a legjobbak közé tartozott a tempója. Nagyon örömteli látni, hogy ilyen hatalmas tűzzel és motivációval versenyez, különösen a hét végi hazai futam közeledtével.

És hogy vajon mire lehet képes ezután a magyar versenyen? Ami mindenképpen előnye lehet, hogy a riválisokhoz képest picit jobban ismeri a balatoni pályát, hiszen már többször is gyakorolt rajta. Remélem, a hazai szurkolók segítségével ezt a fórját sikerül kihasználnia. Semmiképpen sem szeretnék teljesítménykényszert, plusz terhet tenni a vállára, de természetesen, bízom benne, hogy a Balaton Park Circuiten is jól fog menni, és ismét az élmezőnyben fog zárni, ahogyan a Red Bull Ringen is tette. Ami okvetlenül bizakodásra ad okot Tibi kapcsán, hogy folyamatos fejlődést mutat az évadban, és teszi mindezt úgy, hogy a MotoE mellett idén a JuniorGP-bajnokság Stock kategóriájában is szerepel, tehát idén két bajnokságban is indult.

A JuniorGP alapvetően a MotoGP egyik nevelőszériája, ilyen formán a sorozat egyik fontos előszobája.

A Stockban ugyan nem prototípus, hanem – mint ahogyan a Superbike-ban is – utcai sportmotorokkal versenyeznek, de ez szintúgy kiváló lehetőség a fejlődésre. Varga jelenleg az előkelő negyedik helyen áll ebben a sorozatban.

Varga Tibor Forrás: Facebook/Varga Tibor Erik #47

Egyébként a MotoE-bajnokságban az ausztriai versenyen elért negyedik hely értékét növeli, hogy Tibor az első tíz legfiatalabbjaként zárt, méghozzá nem is kevéssel, hiszen a magyar fiú alig múlt 18 esztendős, miközben rajta kívül a többi élmenő legalább 24 éves vagy annál is jóval idősebb volt. Például a végül ötödikként végző Lorenzo Baldassarrit (28) is sikerült maga mögött tudnia, ami azért is dicséretes teljesítmény, mert az olasz korőábban már öt győzelmet és 12 dobogós helyezést is szerzett a Moto2-ben.

Úgy érzem, kellett kis idő, hogy összeszokjak a motorral, emiatt az első két versenyhétvégén, tehét a Le Mans-i és az asseni futamokon még nagy problémáim akadtak a beállításokkal, illetve a vezetési stílusommal, de most Ausztriában már jóval magabiztosabban tudtam menni

– mondta Varga Tibor az Utánpótlássportnak. – A gyengébb kezdés ellenére én mindig is bíztam a csapatban, és tudtam, hogy bennem lehet ez a teljesítmény, csak a csapattal meg kell találnunk az összhangot. Igazából csupán az volt a kérdés, hogy mikor sikerül megértenem a motor viselkedését, és hál'istennek ez a harmadik versenyhétvégére meg is lett, minden a helyére került. Ehhez több tényező is hozzájárult: egyrészről márkát váltottam a motoros ruhában, a Mugen Race-től elsőrangú szerelést kaptam, amiben már sokkal kényelmesebben és biztonságosabban érzem magam a versenyek alkalmával. Míg a másik fontos faktor, hogy a Red Bull Ring volt az első olyan pálya a szezonban, amelyen volt már előzetes tapasztalatom nagyobb motorral. A Magisz Kft.-nek köszönhetően nemrég egy ezerköbcentis BMW-vel volt alkalmam tesztelni Ausztriában, ami rengeteget hozzátett ahhoz, hogy aztán élesben, a MotoE-ben is jól teljesítsek. A második versenyen különösen jól ment, de a negyedik hellyel együtt így is sokáig bosszankodtam a leintést követően, mert az utolsó előtti kanyarban előzött meg a spanyol Garzo, és végül csak hatvannyolc ezred másodperccel futott be előttem.

Majd kicsit lehiggadva, apukámmal átbeszélve a történteket, már őszintén tudtam örülni ennek a negyedik helynek,

mert ha az utolsó kanyarban esetleg még kockáztatok, és megpróbálom a spanyolt visszaelőzni, jó eséllyel mindketten elesünk, és oda a nagyszerű eredményem. Szóval összességében a megfelelő döntést hoztam, és jobban jártam, hogy behoztam a biztos negyedik pozícióba a motort. Ez az ausztriai remek visszajelzésnek bizonyult, hogy valóban ott tudok lenni az elitben, és akár képes lehetek nyerni is.

Időzítés szempontjából pedig nem is jöhetett volna jobbkor ez a nagyszerű versenyhétvége, hiszen máris következik rögtön a Magyar Nagydíj, és most úgy érzem, fejben és fizikailag is csúcsformában vagyok.

Az mindenképpen előny lesz itthon, hogy a balatoni pályát jobban ismerem a riválisoknál, de a szurkolók is biztosan plusz erőt fognak adni. Alig várom már, hogy hazai közönség, a családtagok és a barátok előtt versenyezzek! Szeretnék itthon is újabb jó helyezéseket elérni, és harcban lenni a dobogós helyekért.

Tizenhat éves korom óta Spanyolországban élek és ott készülök, szóval tényleg mindent arra áldozok, hogy sikeres motorversenyzővé váljak.

Neves motoros iskolában edzhetek és tanulhatok minden nap, világbajnokokkal és megannyi vb-aspiránssal. Az az edző foglalkozik velem, aki a kétszeres vb-győztes Pedro Acostának, és a jelenleg szintén a MotoGP-ben versenyző Fermín Aldeguernek volt a felkészítője. Elsősorban ennek és a rengeteg munkának köszönhető, hogy ilyen eredményekre vagyok képes, de persze remélem, hogy ez még csak a kezdet, s ennél még jóval több van bennem." 

Talmácsi Gábor (jobb szélen) és a hazai reménységek. Balról: Farkas Kevin, Varga Tibor és Kecskés Bence Forrás: MAMS Gyorsasági/Facebook

Talmácsi Gábor elmondta, Varga Tibor mellett Farkas Kevin és Rossi Attila Moor kiemelkedő ígéret, előbbi a JuniorGP-ben Moto3-as motorokkal, utóbbi pedig eggyel nagyobb gépekkel, a Moto2-es Európa-bajnokságon versenyez.

„Mivel Kevin már betöltötte a tizennyolcadik életévét, és megfelelt a kritériumrendszernek, neki meglehetett volna az esélye, hogy szabadkártyát kapjon a Magyar Nagydíjra, de sajnos az IRTA, a csapatok nemzetközi szövetsége az első évben végül nem osztott ki wild card helyeket erre a balatoni hétvégére. Jelenleg Kevin egy olyan csapatnál tud most versenyezni, amelynél minden technikai háttér adott a fejlődéséhez, és látszik is nála az előrelépés a JuniorGP-ben, ám az is igaz, hogy átütő sikereket még nem tudott elérni ebben az esztendőben.

Persze, sokszor nem csak a helyezéseket érdemes nézni, hanem a nyers tempót a kategória élmenőihez képest. A legfontosabb, hogy ebben legyen folyamatos a javulás nála.

Ami Rossit illeti (a 2007-es születésű fiatal magyar felmenők gyerekeként Amerikában született, és bár korábban versenyzett már magyarként is, ám pillanatnyilag amerikai színekben szerepel – a szerk.), ő még csak tizenhét esztendős, emiatt neki most még nem volt lehetősége a szabadkártyára. Ugyanakkor azt gondolom,

Kevin és Rossi is még rendkívül fiatal, nincsenek elkésve, és majd jövőre – újabb egy év rutinjával felvértezve – mindketten nagy eséllyel ott lehetnek a rajtrácson a magyar futamon.
Talmácsi Gábor Fotó: Árvai Károly/Nemzeti Sport

A világbajnok szerint az említett utánpótláskorú versenyzők még csak most kezdenek beérni igazán, és látva a fejlődésüket, mindenképpen optimista a jövőjükkel kapcsolatban.

Tibi, Kevin és Rossi személyében három roppant tehetséges és elhivatott srácról beszélünk, akiknek hosszú ideje követem az útját és fejlődését. Sokat gyakorolnak, szóval ami a részükről beletett munkát illeti, azt nem érheti panasz, nagyon magas szinten készülnek, abszolúte profi hozzáállással.

Alapvetően a fiatalok jó menedzselése több lábon kell álljon: csupán a tehetség és a szorgalom még nem elegendő az érvényesüléshez, kell a megfelelő szakmai támogatás, valamint a finanszírozási háttér. Könnyű belátni: nem mindegy, hogy valaki milyen csapatban, milyen motorral és milyen szerelők segítségével versenyezhet. Azoknak az ígéreteknek, akik a HUMDA kötelékébe tartoznak, így Kevinnek és Tibinek is, mi elsősorban a szakmai és az anyagi oldalról igyekszünk segítséget nyújtani a karrierjük előmenetelében.”

A balatoni MotoGP-futam mindenképpen nagyot lendíthet a hazai gyorsasági motorsport helyzetén, hiszen Magyarország ilyen módon felkerült a sportági világtérképre.

A spanyolokkal és az olaszokkal összehasonlítva, magyarként – a saját pályafutásom során is megtapasztaltam – jóval nehezebb érvényesülni és eljutni egészen a MotoGP-ig, de azzal, hogy most már mi is rendezünk futamot, a hazai fiatalok előtt új kapukat nyílhatnak meg

 – hangsúlyozta Talmácsi. – Ezáltal jóval nagyobb figyelem fog vetülni a motorversenyzőkre, ami meg plusz támogatókat, szponzorokat hozhat magával, a jobb anyagi lehetőségeknek köszönhetően akár jobb csapatokhoz kerülhetnek oda a mieink, és talán könnyebben tudnak aztán remek eredményeket felmutatni. Magyar futam, magyar versenyzők, magyar siker – ez a hármas kéz a kézben jár egymással.

Azt vallom, minden olyan előnyt, ami azzal jár, hogy MotoGP-futamot rendezhetünk, azt ki is kell használnunk, és muszáj a sportág javára váltanunk.

(Kiemelt képen: Varga Tibor Forrás: Forrás: Facebook/Varga Tibor Erik #47)