Gyorsasági motorsport: Varga Tiborral a mezőnyben jön a Magyar Nagydíj a MotoGP-ben
Harminchárom év után tér vissza hazánkba a gyorsaságimotoros-világbajnokság (MotoGP), a hét végén a Balaton Park Circuit versenypályáján rendezik meg a Magyar Nagydíjat, amelynek egyetlen hazai indulójával, a 18 éves Varga Tiborral, illetve Talmácsi Gáborral, világbajnok motorossal beszélgettünk.
Augusztus 22. és 24. között a balatonfőkajári, 4,1 kilométer hosszú aszfaltcsík ad otthont az idei Magyar Nagydíjnak a MotoGP-ben, és az esemény azért is különleges, mert a gyorsasági motorversenyzés királykategóriája 1990 és 1992 – tehát több mint harmincévnyi szünet – után harmadik alkalommal látogat hazánkba. Ráadásul magyar indulót is buzdíthatnak azok a szurkolók, akik a hétvégén kilátogatnak a Balaton Park Circuit versenypályára.
– kezdte az Utánpótlássportnak Talmácsi Gábor, aki 2007-ben világbajnoki címet szerzett a 125 köbcentis kategóriában (amelynek megfelelője a Moto3-as géposztály), és azóta is ő a sportág hazai „arca”; az egykori klasszis jelenleg a HUMDA, a Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség szakmai felelőseként mentorálja a hazai tehetségeket. – Tibi pedig nemcsak szabadkártyával indulhat, hanem ő állandó szereplője a bajnokságnak, és éppen a múlt hét végi ausztriai versenyen érte el eddigi legjobb eredményét a szezonban: az első futamon hatodik, míg a másodikon – az utolsó pillanatig harcban a dobogós helyekért – végül negyedik lett. Úgy tűnik, most már kezd igazán belejönni, és felvenni a ritmust ebben a kategóriában.
És hogy vajon mire lehet képes ezután a magyar versenyen? Ami mindenképpen előnye lehet, hogy a riválisokhoz képest picit jobban ismeri a balatoni pályát, hiszen már többször is gyakorolt rajta. Remélem, a hazai szurkolók segítségével ezt a fórját sikerül kihasználnia. Semmiképpen sem szeretnék teljesítménykényszert, plusz terhet tenni a vállára, de természetesen, bízom benne, hogy a Balaton Park Circuiten is jól fog menni, és ismét az élmezőnyben fog zárni, ahogyan a Red Bull Ringen is tette. Ami okvetlenül bizakodásra ad okot Tibi kapcsán, hogy folyamatos fejlődést mutat az évadban, és teszi mindezt úgy, hogy a MotoE mellett idén a JuniorGP-bajnokság Stock kategóriájában is szerepel, tehát idén két bajnokságban is indult.
A Stockban ugyan nem prototípus, hanem – mint ahogyan a Superbike-ban is – utcai sportmotorokkal versenyeznek, de ez szintúgy kiváló lehetőség a fejlődésre. Varga jelenleg az előkelő negyedik helyen áll ebben a sorozatban.

Egyébként a MotoE-bajnokságban az ausztriai versenyen elért negyedik hely értékét növeli, hogy Tibor az első tíz legfiatalabbjaként zárt, méghozzá nem is kevéssel, hiszen a magyar fiú alig múlt 18 esztendős, miközben rajta kívül a többi élmenő legalább 24 éves vagy annál is jóval idősebb volt. Például a végül ötödikként végző Lorenzo Baldassarrit (28) is sikerült maga mögött tudnia, ami azért is dicséretes teljesítmény, mert az olasz korőábban már öt győzelmet és 12 dobogós helyezést is szerzett a Moto2-ben.
– mondta Varga Tibor az Utánpótlássportnak. – A gyengébb kezdés ellenére én mindig is bíztam a csapatban, és tudtam, hogy bennem lehet ez a teljesítmény, csak a csapattal meg kell találnunk az összhangot. Igazából csupán az volt a kérdés, hogy mikor sikerül megértenem a motor viselkedését, és hál'istennek ez a harmadik versenyhétvégére meg is lett, minden a helyére került. Ehhez több tényező is hozzájárult: egyrészről márkát váltottam a motoros ruhában, a Mugen Race-től elsőrangú szerelést kaptam, amiben már sokkal kényelmesebben és biztonságosabban érzem magam a versenyek alkalmával. Míg a másik fontos faktor, hogy a Red Bull Ring volt az első olyan pálya a szezonban, amelyen volt már előzetes tapasztalatom nagyobb motorral. A Magisz Kft.-nek köszönhetően nemrég egy ezerköbcentis BMW-vel volt alkalmam tesztelni Ausztriában, ami rengeteget hozzátett ahhoz, hogy aztán élesben, a MotoE-ben is jól teljesítsek. A második versenyen különösen jól ment, de a negyedik hellyel együtt így is sokáig bosszankodtam a leintést követően, mert az utolsó előtti kanyarban előzött meg a spanyol Garzo, és végül csak hatvannyolc ezred másodperccel futott be előttem.
mert ha az utolsó kanyarban esetleg még kockáztatok, és megpróbálom a spanyolt visszaelőzni, jó eséllyel mindketten elesünk, és oda a nagyszerű eredményem. Szóval összességében a megfelelő döntést hoztam, és jobban jártam, hogy behoztam a biztos negyedik pozícióba a motort. Ez az ausztriai remek visszajelzésnek bizonyult, hogy valóban ott tudok lenni az elitben, és akár képes lehetek nyerni is.
Az mindenképpen előny lesz itthon, hogy a balatoni pályát jobban ismerem a riválisoknál, de a szurkolók is biztosan plusz erőt fognak adni. Alig várom már, hogy hazai közönség, a családtagok és a barátok előtt versenyezzek! Szeretnék itthon is újabb jó helyezéseket elérni, és harcban lenni a dobogós helyekért.
Neves motoros iskolában edzhetek és tanulhatok minden nap, világbajnokokkal és megannyi vb-aspiránssal. Az az edző foglalkozik velem, aki a kétszeres vb-győztes Pedro Acostának, és a jelenleg szintén a MotoGP-ben versenyző Fermín Aldeguernek volt a felkészítője. Elsősorban ennek és a rengeteg munkának köszönhető, hogy ilyen eredményekre vagyok képes, de persze remélem, hogy ez még csak a kezdet, s ennél még jóval több van bennem."

Talmácsi Gábor elmondta, Varga Tibor mellett Farkas Kevin és Rossi Attila Moor kiemelkedő ígéret, előbbi a JuniorGP-ben Moto3-as motorokkal, utóbbi pedig eggyel nagyobb gépekkel, a Moto2-es Európa-bajnokságon versenyez.
„Mivel Kevin már betöltötte a tizennyolcadik életévét, és megfelelt a kritériumrendszernek, neki meglehetett volna az esélye, hogy szabadkártyát kapjon a Magyar Nagydíjra, de sajnos az IRTA, a csapatok nemzetközi szövetsége az első évben végül nem osztott ki wild card helyeket erre a balatoni hétvégére. Jelenleg Kevin egy olyan csapatnál tud most versenyezni, amelynél minden technikai háttér adott a fejlődéséhez, és látszik is nála az előrelépés a JuniorGP-ben, ám az is igaz, hogy átütő sikereket még nem tudott elérni ebben az esztendőben.
Ami Rossit illeti (a 2007-es születésű fiatal magyar felmenők gyerekeként Amerikában született, és bár korábban versenyzett már magyarként is, ám pillanatnyilag amerikai színekben szerepel – a szerk.), ő még csak tizenhét esztendős, emiatt neki most még nem volt lehetősége a szabadkártyára. Ugyanakkor azt gondolom,

A világbajnok szerint az említett utánpótláskorú versenyzők még csak most kezdenek beérni igazán, és látva a fejlődésüket, mindenképpen optimista a jövőjükkel kapcsolatban.
Alapvetően a fiatalok jó menedzselése több lábon kell álljon: csupán a tehetség és a szorgalom még nem elegendő az érvényesüléshez, kell a megfelelő szakmai támogatás, valamint a finanszírozási háttér. Könnyű belátni: nem mindegy, hogy valaki milyen csapatban, milyen motorral és milyen szerelők segítségével versenyezhet. Azoknak az ígéreteknek, akik a HUMDA kötelékébe tartoznak, így Kevinnek és Tibinek is, mi elsősorban a szakmai és az anyagi oldalról igyekszünk segítséget nyújtani a karrierjük előmenetelében.”
A balatoni MotoGP-futam mindenképpen nagyot lendíthet a hazai gyorsasági motorsport helyzetén, hiszen Magyarország ilyen módon felkerült a sportági világtérképre.
– hangsúlyozta Talmácsi. – Ezáltal jóval nagyobb figyelem fog vetülni a motorversenyzőkre, ami meg plusz támogatókat, szponzorokat hozhat magával, a jobb anyagi lehetőségeknek köszönhetően akár jobb csapatokhoz kerülhetnek oda a mieink, és talán könnyebben tudnak aztán remek eredményeket felmutatni. Magyar futam, magyar versenyzők, magyar siker – ez a hármas kéz a kézben jár egymással.
(Kiemelt képen: Varga Tibor Forrás: Forrás: Facebook/Varga Tibor Erik #47)