UtánpótlásSport
2025. november 18.
  • instagram
Keresés:

Sportágak

Kerékpársportok

2025-11-18 20:24

Drijver Bertold rendre remekel – de vajon csak egyszemélyes lenne a pályaszakág utánpótlása?

A 22 éves, tehát még utánpótláskorú Drijver Bertold kiválóan szerepelt a pályakerékpárosok chilei felnőtt-világbajnokságán. Ugyanakkor rajta kívül az elmúlt években nem igazán tűnt fel tehetséges és eredményes magyar fiatal a szakágban, pedig immár három éve átadták a Kőbányai BringArénát, a pályások új otthonát, az első hazai fedett fapályát.

Egyedüliként Drijver Bertold képviselte a magyar színeket a Chile fővárosában, Santiagóban rendezett pályakerékpáros felnőtt-világbajnokságon. A 22 éves versenyző három számban is indult: negyedik lett scratchben, majd a 13. helyen végzett a pontversenyben és a 17. pozícióban zárt a négy számot magában foglaló, az olimpiai programban szereplő omniumban. Az U23-as korú Drijver már nem először rukkolt elő jó teljesítménnyel világversenyen, hiszen a pontversenyben két éve a felnőtt-vb-n nyolcadik, az U23-as Eb-n negyedik, míg scratchben az idén a felnőtt-Eb-n hetedik volt.

Telegdi Attila szakágvezető is elégedetten értékelte a chilei vb-n mutatott produkcióját.

A következő nagy cél az olimpiai kvalifikáció,

ennek rendelték alá a felkészülést és az összes nemzetközi versenyt is. A világbajnokságot is ennek tükrében értékeljük, ő pedig bizonyította, hogy folyamatosan lép előre és fejlődőképes – értékelt Telegdi Attila. – Noha nem olimpiai szám, a scratchben elért negyedik hely jó előjel az ötkarikás játékok szempontjából, hogy nemzetközi szinten, ilyen magasan jegyzett versenyzők mellett ilyen eredményt tudott elérni.

Meglepetés volt a negyedik hely, a dobogóhoz ennyire közelinek nem gondoltuk volna az előzetes esélylatolgatásnál. Bizakodók vagyunk a jövőt illetően és elégedettek az eredményekkel.
Drijver Bertold Forrás: BringaSport

Bertold minden kétséget kizáróan a szakág legnagyobb reménysége, akire hosszú távon is érdemes lesz odafigyelni. Ugyanakkor felvetődik a kérdés: mennyire lehetünk bizakodóak, ha kitekintünk, és a hazai pályautánpótlás egészét vizsgáljuk?

Vajon akadnak-e még további reményteli fiatalok vagy Drijver jelenti az egy szem, üdítő kivételt?

„Természetesen, az a célunk, hogy Bertold mellett újabb tehetségeket tudjunk kinevelni, viszont ez nem megy könnyen, egyik pillanatról a másikra – mondta már Vízer Barnabás, a Magyar Kerékpáros Szövetség sportigazgatója az Utánpótlássportnak. – Azt látni kell, hogy

a hazai pályaszakágat teljesen az alapoktól, jóformán a nulláról kellett elkezdeni újra felépíteni.

A Lovassy Krisztián, Szalontay Sándor fémjelezte generáció kimenőben van, mindketten már harmincötéves kor felett járnak, sőt Lovassy vissza is vonult pár évvel ezelőtt, és jelenleg már edzőként segíti a válogatottat. Sajnos a fiatalabbak között – Drijver Bertoldot leszámítva – most viszonylag nagy űr látszik. Az a probléma, hogy amennyire örömtelinek és történelmi jelentőségűnek bizonyult, hogy három évvel ezelőtt megépült a kőbányai fedett fapálya,

ez önmagában még nem hozta meg a várva várt áttörést a szakágban,

amelynek köszönhetően mindjárt tömeges utánpótlásbázis jött volna létre.”

Vízer Barnabás Forrás: BringaSport

Korábban a Millenáris Velodrom hosszú évtizedeken keresztül szolgált a hazai pályakerékpársport otthonaként, azonban nemzetközi versenyek megrendezésére már régóta nem volt alkalmas. Többek között emiatt és a hazai utánpótlásbázis megteremtése szempontjából is létfontosságúnak bizonyult a Kőbányai BringAréna, az első itthoni fedett fapálya megépítése, amelyet 2022 decemberében adtak át.

„Hozzátartozik az igazsághoz, hogy a régi Millenárishoz képest tényleg szuper az új aréna, és a régi idők versenyzői a fél karjukat odaadták volna, hogy ilyenen készülhessenek, viszont a körülmények korántsem ideálisak Kőbányán.

Adott egy fapálya, befedve a sátorral, ám a hűtés-fűtés nem megoldott, így nyaranta akár negyven-negyvenöt fok, míg télen nulla fok is simán előfordul, ami nem éppen ideális a felkészüléshez, de ennek ellenére is hősiesen edzenek és készülnek rajta a versenyzők.

A másik, egyben a fő nehézséget mégsem ez okozza a pályakerékpársport fejlesztése szempontjából, hanem az, hogy

az országúti versenyzés olyannyira népszerű vált az elmúlt években, hogy szinte minden gyerek afelé orientálódik, és azt szeretné űzni.

Minden az országútra épül, a csapatok is erre fókuszálnak, és emiatt a fiatalok is kizárólag ebben látják a perspektívát.

Ezt egyébként nemcsak a pálya-, hanem szemmel láthatóan a két terepszakág, vagyis a mountain bike és a cyclo-cross is megszenvedi.

Roppant nehéz bevonzani olyan klubokat és versenyzőket, akik speciálisan csak a pályaszakágban látnák a jövőjüket. Minden egyes szakágban fel-felbukkannak kiemelkedő tehetségek, viszont rendszerint azt tapasztaljuk, hogy amikor elérnek a tizenhat-tizennyolc éves korhoz, akkor többynire kapnak egy olyan ajánlatot valamelyik országúti csapattól, hogy inkább azt választják a pályázás vagy éppen a monti helyett. Nekünk egyszerűen ezekből az adottságokból kellene felépítenünk ütőképes utánpótlást, miközben egyébként nemzetközi szinten a pályasport  viharsebesen fejlődik, és folyamatosan olyan technológiai újítások tűnnek fel az eszközökben, a felszerelésben, amivel a mi léptékünkben gyakorlatilag lehetetlen felvenni a versenyt.

Az elmúlt tíz év tendenciáit látva sajnos nem közeledünk, hanem inkább távolodunk az elittől, ami a hátteret és a felkészültséget illeti.

Éppen ezért, amikor olyan eredményeket ér valaki, mint Drijver Bertold tette a legutóbbi világbajnokságon, azt nagyon meg kell becsülni, mert ez nem a papírformát, hanem a kivételt jelenti. Berti minden szempontból különleges, mert ő kisgyerekkora óta a pályaszakág szerelmese, és ebben látja a jövőjét. Nála a szakmai támogatás és a pénzügyi, szponzorációs hátter is stabil és jól felépített, ami láthatóan meg is hozza az eredményt. Viszont ehhez nagy anyagi áldozatokra van szükség a családjától is, ami azonban egy átlagos bringás gyereknél nem feltétlenül előteremthető.”

Forrás: BringaSport

Egy évvel ezelőtt a már említett Telegdi Attilát nevezték ki a pályások szakágvezetőjének, aki korábban a rövid pályás gyorskorcsolyázókkal alkotott maradandót.

„Úgy láttuk, hogy korábban nem az történt, amit szerettünk volna, és nem indultak el a jó irányba a folyamatok, ezért új szakmai vezetést bíztunk meg. A Telegdi Attila, Szabolcsi Szilvia, Lovassy Krisztián edzői team arra kapott felkérést, hogy próbálják meg újra építeni a szakágat, és olyan utánpótlásbázist létrehozni, amelyből nemcsak egy-egy versenyző kerül ki, hanem akár csapatok is. Mostanra elindultak pozitív folyamatok, és mások mellett az idei junior Eb-n induló Horváth Máté, illetve Pelikán Bendegúz is mutatott már biztató jeleket, de összességében még sok munka vár ránk."

(Kiemelt kép forrása: BringaSport)